Kädet saveen ja uutta perunaa tulelle – uudistamisen helppous

14.05.2018
Hyppy tuntemattomaan usein kannattaa.

Kokeileminen on oikeastaan helppoa. Yrittäjyyttä ja sen opettamista (tai sen opettamisen yrittämistä) pähkäili Robert Wuebker blogitekstissään. Robertilla on suorapuheinen ote: arvontuotanto on kohteen valinnassa kaiken a ja o. Ja se miten tämä pähkäily tehdään oikean kohteen valitsemiseksi, on hänen mukaansa ”pizzan syömistä, oleskelua ja somettamista”. Vasta sitten alkaa toisen kertaluokan kehitysprosessit, kun on hyvälaatuinen arvaus arvokkaasta kohteesta, johon aikaa kannattaa laittaa enemmän.

Myös meillä kohteen valinta on ykkösjuttu. Kolme vipuvartta ja kohteet asiakasrajapinnassa, tekemisessä ja johtamisessa antavat tukea, kun etsitään sitä kohtaa yrityksestä, joka kannattaisi ottaa ”luupin alle”. Ja kun se löytyy, niin nopeassa kokeilussa kannattaa laittaa nupit kaakkoon: tavoite riittävän korkealle, että tälle lisäarvoa tuottavalle kohteelle etsitään oikeasti ratkaisuja ja opettavia kokemuksia.

Tavoitteen asettamisessa noudatamme Alan Kayn ajatusta: ”If you don’t fail at least 90 percent of the time, you’re not aiming high enough.” Toisin sanoen nopeassa kokeilussa et voita mitään tekemällä siitä turvallisen ja mukavuusalueellasi toimivan projektin, jonka tulos on tiedossa jo etukäteen. Ei. Asetamme riman korkealle, epäonnistumme ylevän tavoitteen saavuttamisessa. MUTTA saavutamme silti enemmän oppia, kokemusta ja tuloksiakin kuin tylsässä perusprojektissa.

Siksi uudistaminen on helppoa: tehdään se. Nopea kokeilu on välttämätöntä, ja meidän kanssa on hyvä ”syödä pizzaa, oleskella rennosti ja somettaa”.

”Näin kävi myös Pyykkärin työpukinekaupassa”, toteaa Auli Toivonen Seinäjoen Pika-Pesu Oy:stä.

Auli: ”Pienessä perheyrityksessä on tosi kysymyksessä, kun ryhdytään ”syömään pizzaa ja somettamaan”. Henkilöresurssit ovat pienellä toleranssilla mitoitettuja ja riskinottohalu on niin matala, että saa olla aikamoinen limboamisen mestari sen ylittääkseen. Lähteminen Hot Potato -hankkeeseen mukaan oli hyppy arkirutiinien ulkopuolelle.”

Hyppy kannatti. Tavoitteet eivät olleet rakettitiedettä: some-maailman parempi haltuunotto ja ikään kuin kohdevalojen sytyttäminen verkkokauppaan.

”Tähdet olivat kohdallaan, sillä hankkeen työrukkaseksi valikoitui Jani Tammi, joka osasi ilmiömäisellä tavalla hypätä pienen yrityksen maailmaan. Lopputuloksena some-näkymisen huomattava kohentuminen sivuvaikutuksineen”, kertoo Auli.

Muutos työntekemisessä, arjessa ja työtyytyväisyydessä oli melkoinen, kertoo Auli: ”Perheyrityksen ilmapiiri koheni merkittävästi, kun Pyykkäri on oivaltanut sometuksen merkityksen. ”Facetus” luetaan jo meilläkin työnteoksi!”

Teksti: Antti Tuomisto, Turun yliopisto, ja Auli Toivanen, Seinäjoen Pika-Pesu Oy